COOKIE- OG PRIVATLIVSPOLITIK
Alt om slankemad

Sukkerafhængighed er et problem

16. januar 2014

De fleste har nok på fornemmelsen, at sukker er et problem for kroppen, således at vi har problemer med overvægt, fordi vi spiser for meget sukker i vores daglige indtag af fødevarer. Vi bruger meget sukker i både mad og drikke, og den chokerende årsag får du her. Du skal kort sagt have overvundet din afhængighed af sukker.

 

 

Sandheden om sukker

Denne CBS News-dokumentar vil åbne en ny verden for dig. Vi er blevet løjet for, fordi profitten styrer. Desværre tjener nogle mennesker styrtende med penge på bekostning af vores sundhed og livskvalitet. Den gode nyhed er, at denne artikel vil hjælpe dig til at overvinde din søde tand. Dette vil nok være en chokerende kendsgerning for dig: For 100 år siden indtog vi i gennemsnit kun omkring 0,5 kg tilsat sukker. Dette skal ikke forveksles med det naturlige sukker, som findes i frugt osv. Tilsat sukker er den slags, du kommer i din kaffe, det sukker, du indtager i din cola (en lille flaske cola indeholder 12 skefulde sukker), dit morgenmadsprodukt og det sukker, som tilsættes til forarbejdet mad blandt andet for at få det til at smage godt. Hvor meget sukker tror du, vi i gennemsnit spiser pr. år i 2014? Det varierer selvfølgelig, men vi spiser i dag hver især mellem 50 og 70 kg tilsat sukker hvert år. Ja, den mængde sodavand og slik, vi i dag indtager, er mere end fordoblet i løbet af de sidste fem år, og vores børn spiser i gennemsnit mindst 1,5 kg slik og is hver måned.

Sukker forårsager mange sygdomme

Jeg er af den overbevisning, at det er sukker og ikke mættet fedt, som er hovedårsagen til hjertekarsygdom og mange andre sygdomme:

 

* Forhøjet blodtryk og kolesteroltal
* Hjertekarsygdomme
* Sukkersyge
* Fedme
* For tidlig ældning og meget mere …

 

Endvidere vil forskning i fremtiden vise, at sukker er hovedårsagen til den eksponentielle stigning i kræfttilfælde, som vi oplever i den vestlige verden. Hvis du har en sød tand og har svært ved at sige nej til søde sager, så kan du mindste din trang til sukker ved at få bedre kontrol med dit blodsukker.

Hvordan for du så bedre kontrol med dit blodsukker og mindsker din trang til sukker?

 

1. Ved at følge din stofskiftetype – hvorved du spiser den rette kombination af proteiner, kulhydrater og fedt lige præcis for dig ved hvert et måltid. Hvis det lyder for indviklet, så gå simpelthen over til at spise som en hulemand ved alle dagens tre måltider (stenalderkost).

 

2. Ved at holde dig væk fra fødevarer med et højt glykæmisk indeks. Glykæmisk indeks er et system, der beskriver, hvorledes forskellige fødevarer påvirker dit blodsukker. At følge en lavglykæmisk diæt kan f.eks. bidrage til vægttab.

 

3. For lidt søvn gør dig overvægtig og gammel. Her kan du læse mere om, hvordan mangel på søvn kan ses på din vægt, dit humør og din trang til sødt.

 

4. Læs indholdsfortegnelser. Læs etiketten bag på pakken, før du køber en fødevare. Hvis den er fuld af ingredienser eller kemikalier, som du ikke forstår, så lad varen stå. Hvis du ikke har den i huset, kan du heller ikke spise den. På de fleste pakker vil man se sukker som en af de første ingredienser.

Konklusion

Sandheden om sukker, og hvordan du overvinder din sukkerafhængig. Sukker bliver tilsat til stort set alt for at give det smag: morgenmadsprodukter, sodavand, slik, kager, chokolade, bagerbrød, marmelade og næsten alt forarbejdet, pakket mad. Som resultat kan mange af de penge, vi bruger på at behandle sygdomme, direkte relateres til den mængde sukker, vi indtager. Jeg har selv været en sukkerjunkie, men ved at følge retningslinjerne ovenfor har jeg drastisk skåret ned på mit sukker-forbrug. Jeg har opdaget, at kvaliteten af min nattesøvn er bestemmende for, hvor meget sukker jeg trænger til den følgende dag. Hvad med dig? Jeg foreslår, at vi alle lytter til vores krop, for den ved altid bedst. Min krop fortæller mig, at jeg skal lytte til naturen og lade den være min vejviser. I et forsøg på at mindske sukkerindtaget er kunstige sødestoffer blevet utrolig populære, men de er mindst lige så farlige som sukker. Vælg ikke den nemme løsning!

 

Man kan læse mere om vores afhængighed af sukker på denne hjemmeside

You Might Also Like